La référence en scanning au Québec 


  • Une autre menace à la radio amateur

  • Chronique informative sur le monde de la radio.
Chronique informative sur le monde de la radio.
 #9140  par ve2saa
 23 mars 2004, 06:37
C'est sa le pire... Présentement, l'industrie du BPL ni que cette technologie interfère avec les bandes HF radioamateurs!!! Ils se ferment les yeux!!! Pourtant, on l'a bien vu sur des vidéos de l'ARRL. Les tests ont été concluants, les bandes ne sont pas écoutables dans les villes où cette technologie existe. L'industrie du BPL se fout bien des problèmes des radioamateurs, mais lorsque leurs clients auront des problèmes d'Internet causés par les voisins radioamateurs, se sera une autre histoire. Le FCC et divers intervenant étudient cette question pour régler le problème, car ils sont bien conscient qu'il s'agit d'un problème autant pour l'industrie du BPL que pour la communauté radioamateur. J'espère seulement que l'industrie$$$ n'aura pas le dessus sur la radioamateur et que les bandes de fréquences amateurs seront conservées et demeureront utilisables.
 #9267  par ve2saa
 29 mars 2004, 15:52
Antenna Group Seeks Protection From BPL

by Naina Narayana Chernoff

One of the goals of the National Antenna Consortium, which lobbies on behalf of antenna owners, is to help defeat the authorization of "broadband over power line" technology, which would allow providers to send data over power lines.

BPL systems use existing electrical power lines to provide high-speed communications. Because those lines are ubiquitous, proponents say, BPL systems have the potential to bring high-speed communications to rural and isolated areas.

The idea is to give consumers a choice of high-speed communications providers, such as cable, DSL, wireless, satellite, and to the extent possible, power line.

BPL systems use existing electrical power lines as a transmission medium to provide communications by coupling RF energy onto the line. This has some existing spectrum users worried about the potential for interference, especially to emergency communications and ham radio operators.

In a joint letter to Congress in January, NAC and two other groups, the Amherst Alliance and the North American Shortwave Association, urged lawmakers to intervene if the FCC approves the technology. Don Schellhardt, a government relations attorney and policy adviser recently hired by NAC, also is president of the Amherst Alliance, a part-time position he handles concurrently with his NAC duties.

The organizations, along with the American Radio Relay League, a national association for amateur radio, are protesting the BPL technology because of potential interference to receivers. The AARL launched an independent study by an outside contractor. The group contends that studies by amateurs and regulators demonstrate that BPL that uses HF or VHF spectrum will cause serious degradation of the communications capability to nearby receivers on those frequencies.

In February, the FCC began a rule making on BPL. This followed a Notice of Inquiry on the subject that garnered more than 5,000 comments. The proposed changes include procedures to measure the RF energy emitted by equipment used to provide BPL service. The commission proposed rules that would require BPL providers to take certain steps to prevent interference to existing spectrum users.

The commission contends that any interference problems can be resolved. Chairman Michael Powell said the Part 15 rules would protect existing services, such as public safety and amateur radio, against harmful interference from BPL.

Although Schellhardt believes the proposed rules would be an improvement, the NAC wants the FCC to take no action until it has reviewed studies being conducted by the ARRL and the National Telecommunications and Information Administration, one of two federal agencies that expressed broad concerns about BPL interference. The NTIA is studying the interference potential by conducting evaluations of field test sites.

The Federal Emergency Management Agency also objects. FEMA warned that sending data through power lines could disrupt its National Radio System, a backup shortwave command and control medium designed to communicate with the radio systems of other agencies during times of disaster.

In filings last summer, NAB expressed broad concerns of interference from BPL to existing communications services.

Powell pledged to support BPL while protecting other services from interference in a speech at the National Press Club in January.

The joint letter to Congress helped to begin a dialogue on BPL, Schellhardt said, adding that the groups are getting lawmakers' attention in hopes that they will overturn any FCC ruling approving BPL in the future.

From RWonline
 #19549  par vini
 03 avr. 2005, 08:50
aver vous peur de dire oui??? haha :(

moi c sur que je souhaite que non .. faut dire que le numérique va surment prendre place avent ce programe ..
 #19561  par mtlscan
 03 avr. 2005, 12:32
Vini, je pense que tu as pas lu correctement le message :)
La menace est pour les radioamateurs qui utilisent (et écoutent) les ondes courtes. Il est question de l'interférence causé par l'introduction de la transmission de données sur les lignes électriques (BPL) en Amérique du nord.
 #19591  par mtlscan
 03 avr. 2005, 19:28
Salut, on dirait qu'Hydro font des tests de BPL à Varennes selon Industrie Canada, curieusement sur 2.4 ghz avec 4 watts de tx (6 dBw). L'indicatif VX9 indique une station expérimentale je crois, mais je suis pas certain.Fréquence Tx (MHz)Fréquence Rx (MHz)Latitude (ddmmss, format NAD27)Longitude (dddmmss, format NAD27)Emplacement de la stationHauteur de structure d'antenne ANS (m)Puissance Tx (dBW)Nom du titulaire de la licenceAdresse de la compagnieNuméro de licenceIndicatif d'appelGenre de licenceDate d'autorisation de la fréquenceNom du détenteur de la licence   2400.000000   2400.000000453657 732314VARENNES, IREQ (ESSAIS BPL)          15  6.0Hydro-Québec IREQ1800 Lionel Boulet, Varennes QC, J3X1S1           4980763VX9CXF    12004-11-15       
Originalement écris par vini le 2005-04-03 5:42 PMouin mes pour quebec cest pas pour demain ...
 #19592  par vini
 03 avr. 2005, 19:41
aaa ok.. outch

baa ca me fais pas grand chosse ... je suis en banlieu moi et.. on vient just davoir internet ... hahaha :0)

hehe non je blague ... Cest vraiment poche :(

Peace!
 #20113  par Ancien membre IS
 18 avr. 2005, 14:09
Le BPL est encore au stade expérimental, au États-Unis, 10000 fax ont été envoyés à la Maison Blanche par les membres de l'ARRL pour demander le retrait de cette technologie. Le problème est que le BPL ne cible pas une fréquence en particulier mais de 80 KC à 80 MC. Toutefois, la technologie n'est pas stable présentement, c'est-à-dire qu'elle n'est pas prête à être mis en marché. Il y a aussi le WiFi qui risque de faire mal au BPL (voir www.ilesansfil.org). Personne ne peut dire ce qui se passera avec ça. Les $$$ est ce qui fera pancher la balance (comme dans tous le reste).

Bon courrage à tous.
 #90714  par Ancien membre IS
 07 mai 2010, 00:15
bonjour ,

le CPL est une veritable catastrophe pour l'ecoute de la HF .....
je suis francais et ici beaucoup de gens utilisent les courants porteurs en ligne pour distribuer le net dans leur maison...resultats: brouillage de toute la partie decametrique ....
mon voisin l'utilise et j'en sais quelquechose ...bien sur le signal cpl ne passe pas theoriquement le compteur edf ,mais c'est sans compter que le reseau electrique de la maison se comporte comme une antenne et moi je capte bien le cpl de mon voisin a 100m !!!!!!

c'est hyper "chiant "

73's

Pierre en France